Nieuwsbrieven

Hier kunt uw onze nieuwsbrieven lezen. Onze nieuwsbrief komt niet op vaste tijden uit. Neemt u ook een kijkje in het archief.

Vorige pagina | Overzicht

Nieuwsbrief - Lente 2013

Geplaatst op 03/03 door

 

Stichting Raja Yoga Nederland
NIEUWSBRIEF LENTE 2013

Schouwstede 1D, 3431 JA Nieuwegein
Tel. 030 - 6037792 / 0344-619589
www.raja-yoga.nl
KvK. nr. 30229796


Lente, bron van nieuw leven!

Het woord lente is afgeleid van het woord ‘lengte’. Immers de dagen gaan weer ‘lengen’. Rond 21 maart zijn de dagen en nachten even lang. Met lente begint het leven weer opnieuw. Lente wordt dan ook gezien als de ‘bron van nieuw leven’. Dat brengen we tot uitdrukking met ‘Pasen’. Kuikentjes, kippen en eieren zijn weer volop te koop in de winkels.

We zijn net terug uit India en kunnen weer geïnspireerd de Yogalessen extra nieuw leven in blazen. Dat levert weer genoeg content op om de Nieuwsbrief te vullen en interessant te maken.

De Vereniging Samenwerkende Yogadocenten Nederland bestaat dit jaar 10 jaar, een mijlpaal die we niet ongemerkt voorbij laten gaan. De vereniging is in oorsprong opgericht om de bron van klassieke Yoga vast te houden in Nederland.

De Universele Psychologie is gereed en met de 118 klassieke concentratietechnieken uit de Sri Vijnana Bhairava Sutra’s is een aanvang gemaakt. De beloofde verhalenbundel is nog steeds in bewerking, maar iedere maand verschijnt er nu een wijsheidsverhaaltje uit die bundel op onze site www.raja-yoga.nl.

We gaan in deze Nieuwsbrief o.a. in op de symboliek van het paard, de Ayurveda, de koning van de dans. We geven het Indiase recept van Chai (gekruide thee), Dahl   (amuse) en geven ons standpunt weer over Pranayama’s (uiterlijke en innerlijke). Daarnaast een korte terugblik op de Indiareis. Ten slotte gaan we in op wat nu echte Yoga is. Interessant genoeg dus om te lezen.

Veel leesplezier,
Het bestuur

 

Een lente Haiku?

De lente is een periode van hoop en van  nieuw leven. Door de hoop blijven we opportunistisch in het leven staan. Een belangrijke grondhouding in de Yoga die we eigenlijk het hele jaar moeten vasthouden.

Een lentemoment, in een Haiku omgezet, doet een gevoel van blijheid weer herleven. Zie die lammetjes op de foto!

Helder schijn de zon
Op ’t prille nieuwe leven
Samen blij gevoel!

Opleiding- en cursussenaanbod?

We hebben het afgelopen jaar de opleidingen en cursussen inhoudelijk gewijzigd om extra garanties in te bouwen voor de kwaliteit van de klassieke Yoga.  We maken daarbij duidelijk onderscheid in de volgende onderdelen:

1. Beginnerscursus, duur 3 – 12 maanden , op maandagochtend en dinsdagavond;
2. Basisopleiding, duur 1 jaar, op woensdagavond;
3. Docentenopleiding, duur 3 jaar, op maandagavond;
4. Meester-opleiding, duur 3 jaar, op zaterdagochtend;
5. Vervolgmodules, zoals Upanishads, op zondagochtend;
6. Cursus mindfulness, duur 4 weken op dinsdag- en woensdagavond.

Kennismakings- en beginners lessen

Dit jaar zijn de kennismakings- en beginnerslessen in 2013 op maandagochtend en  dinsdagavond.  We gaan dat vanaf nu combineren met mindfulness. Als je een kennis, vriend of collega aanmeldt, dan ontvang je een mooi presentie uit handen van één van de docenten. Graag melden bij je docent.

Publicatie Universele Psychologie

Klaas is het hele jaar druk geweest om de Universele Psychologie - mede gebaseerd op de kennis van grootmeester Dwahl Kuhl (en Alice A. Bailey) - in Sutra’s om te zetten. Dergelijke kennis wordt dan meer toegankelijk voor gevorderde Yogabeoefenaars.

De Geheime Leer deel III over de Universele Psychologie is nu gereed. Studie daarover wordt een onderwerp in de meester-opleiding. Inschrijvingen nog mogelijk.

De Siva-Sutra’s krijgen een vervolg.  Vanuit de Tantra-traditie heeft Klaas kennis genomen van oude Siva concentratietechnieken. Klaas is nu bezig om deze 108 technieken te bewerken voor gebruik binnen de stichting.

Workshop Upanishad

Ajata Stam is gestart met de workshop Upanishad. De workshop wordt in principe gehouden op iedere laatste zondag van de maand. Zij geeft apart het rooster door. Inschrijvingen zijn nog mogelijk.

Kinderyoga

Eveline Bosselaar (geassocieerd docente)  is gestart met Kinderyoga in ons centrum  De aanhouder wint. Zij is fysiotherapeute, heeft een dansopleiding en  een opleiding als docent kinderyoga in haar bezit. Voor nadere informatie zie: www.raja-yoga.nl.

 

Indiareis 2013

De reis is opnieuw georganiseerd door SYN en vond plaats van 19 januari tot en met 5 februari. In totaal gingen we met negen Yogadocenten- en studenten weer naar India, naar de Ashram van Swami Veda Bharati. De groep volgde daar een speciaal programma en namen deel aan meerdere excursies. Een bijzondere en diepgaande ervaring. Maar ook het eten was weer geweldig. Vooral de Indiase Dhal was een lust voor oog en tong en wat dacht je van de Chai. Vandaar de volgende recepten.

Recept Indiase Dhal (amuse)

Ingrediënten:
1 kopje linzen
1 theelepel djinten
1 stuks ui in plakjes
2 teentjes fijngesneden knoflook
2 kopjes water
2 stuks tomaat in kwarten
1 theelepel djahe
1/3 theelepel koenjit
3 stuks gedroogde rode peper
3 eetlepels geklaarde boter
2 eetlepels korianderblad
1 snufje garam masala
zout naar behoefte

Spoel de dhal goed af en kook ze in 2 kopjes water met knoflook, zout, djahe en koenjit op een laag vuur totdat de linzen gaar en zacht zijn. Fruit de verbrokkelde pepers en de djinten en voeg, als ze knapperig zijn, de uienschijven toe. Blijf omscheppen totdat de uien beginnen te bruinen, doe dan de tomaat erbij en bak gedurende enkele minuten. Als laatste de gekookte linzen toevoegen en nog 5 minuten sudderen en voeg korianderblad toe. Garneer met een snufje garam masala bovenop.  Serveer de dahl evt. met witte rijst of groenten of roti canai.

Recept Indiase Chai (gekruide thee)

Voor 2 grote koppen heb je het volgende nodig:

250 ml water
1 cm gemberwortel (ongeveer 4 gram)
1 theelepel anijszaad
1 theelepel venkelzaad
1 kruidnagel
½ theelepel kardemonpoeder of twee kardemon peulen
1 peperkorrel
1 theelepel losse zwarte thee / 1 zakje
250 ml melk

Voeg evt. nog een halve theelepel kaneel of honing toe.

Kook het water. Schil een stukje gember-wortel, snijd deze in kleine stukjes en doe deze in het water. Doe alle overige kruiden en specerijen er bij. Laat dit even koken (1 minuut). Voeg dan de zwarte thee toe. Losse thee kan er los in. Zit de thee in een zakje dompel dan het zakje heen en weer, totdat de thee een goede kleur heeft. Voeg nu de melk toe, even laten koken en het is klaar. Schenk de Chai door een vergiet in het kopje, zodat de kruiden niet in je kom komen.

Symboliek rond het paard 

     

Vliegend Paard met de naam Pagasus

Het paard - met name paardenvlees- is erg in de belangstelling! We gaan het natuurlijk niet hebben over het eten van vlees, maar over de symboliek van het paard in de oudheid. Vanouds is het paard zinnebeeld voor kracht en vitaliteit. Toen het paard nog geen huisdier was en het alleen in het wild leefde, waren de mensen er bang voor. Het paard werd daarom in verband gebracht met het dodenrijk. In India offerde men in oude tijden een paard als er iemand van koningshuizen gestorven was. Toen de mens paarden ging temmen en als hulpkracht en vervoermiddel gingen gebruiken werd het paard alom gewaardeerd om zijn snelheid, sprongkracht en waakzaamheid.

Toen de toekomstige Boeddha, prins Siddharta, zijn paleis verliet om op zoek te gaan naar het geheim van het leven, was zijn paard de enige die waakte, terwijl alle anderen sliepen. Het paard werd zowel in verband gebracht met de zon (symbool van leven) als met de maan (symbool van dood). De profeet Elia uit de Bijbel is door een wagen met vurige paarden ten hemel gevaren. In de Germaanse mythologie verenigde de dondergod Donar op zijn paard Sleipnir twee krachten: hij bracht vruchtbaarheid en dood. In het taalgebruik werd het paard ook gezien als een symbool van hoogmoed. De uitdrukkingen: ‘hij zit hoog te paard’ of hij is ‘over het paard  getild’ wijzen daarop.  In vroegere tijden meende men verder dat paarden wellustig hinnikten bij het zien van een mooie vrouw. Vandaar dat het paard eveneens als symbool van wellust werd gezien. Krishna maakte ten slotte gebruik van de metafoor van´wilde paarden´ om daarmee de onbeheerste zintuigen aan te duiden.

Paardmensen

Afbeelding van een centaur

In de Griekse mythologie komen paardmensen voor. Ze werden Centauren genoemd. Centauren werden meestal afgeschilderd als brute, beestachtige, handtastelijke wezens. De centaur Nessus bijvoorbeeld was erg handtastelijk bij de vrouw van Heracles. Echter de wijze centaur Chiron, die in afzondering leefde, was leraar van verschillende Griekse grote helden, zoals Achilles.

Hun geschiedenis vinden we ook in Indië terug in de vorm van Gandharva. Gandharva’s zijn mannelijke natuurgeesten (de laagste goden), deels mensvogel of deels menspaard. Ze waren uitstekende krijgers, konden prachtig dansen, instrumenten bespelen, zingen en… vliegen door de lucht. Zij waren de echtgenoot van de mooie, ranke vrouwelijke wezens van water en wolken die fantastisch konden dansen. Zij bewaakten de Soma, de goddelijke drank die eeuwigheid schonk. Gandharva’s  fungeerden als boodschappers tussen de goden en mensen. Mooie verhalen over hen vinden we terug in de Mahabharata. Een ´Gandharva huwelijk´ is bij Hindoes een contract tussen man en vrouw met wederzijdse instemming en zonder formele rituelen.

Ashwa Sanchalanasana (bewegende paard)

Een oude traditie in de Yoga is om de houdingen (Asanas) van dieren na te bootsen en op die manier in de kracht van zo’n dier te komen. Een niet zo bekende houding is Ashwa Sanchalanasana of het ‘bewegende paard’.

      

De houding ´bewegende paard´ begint staand, waarbij eerst het linkerbeen naar achteren wordt gebracht, het lichaam helt iets naar voren. Het rechterbeen gebogen naar voren.  De rechterknie raakt licht de grond. De beide handen armen steunen op de grond. De schouders zijn iets naar achteren gericht, waardoor de borst zich verbreedt en de ademhaling makkelijker wordt. Het hoofd wordt naar achteren gehouden. Houd deze positie enkele in- en uitademingen vast. Sta dan weer rechtop en breng dan het linkerbeen naar achteren, etc. De houding lijkt op de startpositie van een hardloper. De houding schenkt je de vitaliteit, de souplesse en de alertheid van een paard. A.u.b. niet gaan hinniken hoor!

Kapha of wat te doen aan ‘snotteren’?

We snotteren wat af met elkaar aan het begin van de lente. Is dat normaal of kunnen we dat aan de heteinde van de winter verwachten?Volgens de Ayurveda is dat een normale Kapha-reactie. Tijdens de winter verhoogt Kapha zich en het slijm hoopt zich op etc.  Het lichaam bereidt zich voor op de lente, zuivert zich zelf en versterkt daarmee onze weerbaarheid.

Even wat meer achtergrond over de Ayurveda. Deze Indiase gezondheidsleer kent twee belangrijke begrippen: Dhatu´s en Dosha´s. Dhatu’s zijn de zeven weefsels. Zij vormen onze  fysieke structuur en zorgen voor goede werking van ons hele lichaam; lichamelijk en geestelijk.

Dosha’s bepalen  de constitutie van de mens. Het type wat je bent, krijg je mee tijdens de geboorte.  De drie Dosha’s zijn: Vata, Pitta en Kapha. Jouw type wordt vooral bepaald door de vijf elementen (Pancha Mahabhuta’s), waaruit elk lichaam bestaat; de één heeft meer vuur, lucht; de ander meer aarde, water, etc. De drie Dosha's zijn actieve reacties op de vijf grote elementen in ons lichaam: ether, lucht, vuur, water en aarde.

Volgens Ayurvedische begrippen is ieder mens uniek. We bezitten eigenschappen, die op een bepaalde Dosha-type wijzen. Heeft iemand bijvoorbeeld veel Vata-kenmerken, maar weinig Pitta en Kapha, dan is sprake van een Vata-type. Heeft men evenveel Pitta als Kapha, maar weinig Vata, dan kan men van een Pitta-Kapha-type spreken, etc.

Ieder mens heeft dus een individuele, unieke verdeling van de drie Dosha’s. Wanneer je deze kent, dan kun je als leek de eigenaardigheden van je lichaam, gedrag, stemmingen e.d. beter begrijpen. Er zijn maar weinig mensen met een  ‘zuivere’ constitutie’, dus uitgesproken Vata-, Pitta- of Kapha-types. Meestal gaat het om ‘gemengde types’, dus van twee of soms van alle drie de Dosha’s. Raak dus niet in verwarring. Je bent in balans als je jezelf lekker, gezond en gelukkig voelt!

Door een ongunstige levenswijze, stress op het werk of binnen je gezin of verkeerde voeding kan de balans van de Dosha’s verstoord worden. Maar ook aan het einde van een seizoen komt onbalans voor.  Als je weet welke constitutie je hebt, dan kun je daar iets aan doen. Bijvoorbeeld iets meer scherps eten om Kapha af te zwakken. Te lang slapen stimuleert de Kapha-Dosha en als je te weinig rust neemt, stijgt de Vata-Dosha. Weliswaar probeert ons lichaam onophoudelijk deze invloeden, die de balans van de Dosha’s verstoren, in balans te brengen, maar wanneer een onbalans lange tijd aanhoudt, kunnen volgensde  Ayurveda klachten optreden, die ten slotte tot ziekte(s) kunnen leiden.

Nu terug naar Kapha. Kapha geeft ,indien uit evenwicht o.a. te veel ‘slijm’. Kapha is een vormende kracht. Kapha is fysiek opbouwend en  speelt een belangrijke rol bij de immuniteit van het lichaam. Haar Guna is Tamas in de elementen. Van nature is Kapha o.a.langzaam, olieachtig, slijmerig, zacht, statisch, vloeibaar. Positieve emoties als liefde, vrede en vergiffenis vloeien voort uit Kapha.  De twee elementen waar Kapha is opgebouwd, zijn water en aarde.Kapha geeft ons stabiliteit met behulp van spieren, botten en gewrichten. Wanneer Kapha verstoord raakt, dan wordt o.a.de weerstand verlaagd en ontstaat er veel slijmvorming.

Dus als je bijvoorbeeld snotterig bent, wordt een Kapha-verlagend dieet aangeraden.  De hoofdlocatie van Kapha is de maag. In zijn normale toestand zorgt Kapha voor stevigheid en stabiliteit, weerstand en kracht voor het lichaam. Wanneer er een teveel aan Kapha aanwezig is, ontstaat er een opeenhoping van slijm, verlies van verteringsvermogen, ademhalingsproblemen en een slaapbehoefte. Ook kan zo iemand lusteloos, lui en lethargisch worden. Op lichamelijk gebied hebben deze mensen gauw last van verstopte holtes, verkoudheden, overgewicht.

Lichaamsbeweging is dan erg goed , evenals voeding die wat pittig gekruid is. Om weer in evenwicht te komen moeten we te veel eten, zoetigheid en volvette spijzen en koude dranken vermijden. Scherpe specerijen, zoals: verse gember, chili pepers, zwarte peper, komijn en kurkuma zijn allemaal Kapha-verlagend. Groenten, zoals bloemkool, broccoli en spruitjes zullen Kapha in evenwicht brengen, vooral wanneer ze worden gekookt en gekruid met specerijen. Gekookte groenten zijn makkelijker te verteren (er is dan al vuur/Agni aan toegevoegd) dan rauwe salades en andere koude gerechten. Wees matig met vlees, maar wit vlees, zoals kip en kalkoen (en eend) kan wel, evenals zeevruchten, maar vermijd in ieder geval varkensvlees. In het voorjaar is het belangrijk om het hoofd en de nek goed te beschermen tegen de vroege lentewind en regen (hoofddeksel en sjaal). Vermijd slapen overdag en zorg voor veel lichaamsbeweging. Een belangrijke maatregel die zowel Vata als Kapha kalmeert en de spijsvertering versterkt, is het drinken van ‘warm water’ gedurende de hele dag. Om het heilzame effect van deze heet-water-kuur te versterken, kun je 2 plakjes verse gember in het water mee laten koken of een mespuntje gemberpoeder. Aanbevolen in de lente is ook: Indiase Chai (gekruide thee) met gekookte melk.

Siva: Koning van de Dans (Nataraja)

De Lente is het seizoen van beweging. Je kunt dat zien in de natuur en mensen gaan ook meer (als het mooier weer wordt) hardlopen of wandelen in de natuur. Beweging is dus een gezonde houding om Kapha problemen in de lente te voorkomen of te verminderen. We gaan tijdens de Yogalessen dan ook meer beweging brengen in de houdingen door bijvoorbeeld een aantal houdingen met elkaar te verbinden, zodat het een vorm van een dans krijgt.

De Hindoegod Siva wordt gezien als de godheid van de dans. Het is één van de gedaanten die hij als godheid aanneemt. Hij voerde deze dans uit om het oude leven te vernietigen en om een nieuwe schepping door Brahma te kunnen realiseren. Natarajasana is dus ook een echte lenteoefening.

Er is een interessant verhaaltje over Siva als Nataraja. In een oerwoud in Zuid-India, woonde een groot aantal zwarte magiërs. Thither proceeded Shiva to confute them, accompanied by Vishnu disguised as a beautiful woman.Siva ging daar heen om ze de les te lezen. Hij was vergezeld van Vishnu, vermomd als een mooie vrouw. The sages were at first led to violent dispute amongst themselves, but their anger was soon directed against Shiva, and they endeavored to destroy him by means of incantations.De magiërs waren in eerste instantie druk bezig om een gewelddadige geschil onderling op te lossen, maar hun woede werd al snel gericht tegen Siva. Zij probeerden hem te vernietigen door middel van bezweringen. A fierce tiger was created in sacrificial fires, and rushed upon him; but smiling gently, he seized it and, with the nail of his little finger, stripped off its skin, and wrapped it about himself like a silken cloth.Een felle tijger werd geschapen in offervuren. De tijger snelde op Siva af, maar hij glimlachte slechts, greep het dier vast en met de nagel van zijn pink ontdeed hij de tijger van zijn huid, waarna hij deze als een doek om zijn lichaam heen sloeg. Undiscouraged by failure, the sages renewed their offerings, and produced a monstrous serpent, which howeverDe magiërs schiepen vervolgens een monsterlijke slang, die echter Shiva seized and wreathed about his neck like a garland.door Siva in beslag genomen werd. Hij deed die slang als een krans om zijn nek. Toen begon Siva ritmisch te dansen, maar er stormde een laatste monster in de vorm van een kwaadaardige dwerg op hem af. Upon him the god pressed the tip of his foot, and broke the creature's back, so that it writhed upon the ground; and so, his last foe prostrate, Shiva resumed the dance.Hij drukte – al dansend - met de punt van zijn voet de dwerg op de grond en hield hem zo in bedwang. Siva hervatte de dans, eerst in een zachte vorm en daarna in een gewelddadige vorm. De zwarte magiërs werden helemaal gebiologeerd door zijn bewegingen en werden machteloos. Na afloop verbeterden zij hun leven en aanbaden de heer Siva.

Afbeelding van Natarajasana, als houding

Pranayama: adem- én energiebeheersing

In de lente is er veel energie in de natuur om alles te laten groeien en bloeien. Vooral de Nadi Sodhana is in de lente bijzonder geschikt om uit te voeren. Energiebeheersing is een belangrijk onderdeel in de Yogatechnieken. Immers alles is energie van een verschillend niveau en frequentie. Over de inhoud van Pranayama zijn er tussen de diverse Yogascholen tegengestelde meningen die wij hier graag willen weerleggen.

Kernvraag: Is Pranayama: adembeheersing of energiebeheersing?  Ons antwoord: het is beide! We zullen dit uitleggen.

Essentieel daarbij is de beantwoording van de volgende vraag: ‘Wie of wat stuurt fundamenteel de ademhaling aan?’ Het enige juiste antwoord is: ‘Prana, de levenskracht vanuit Atman’.

Een andere essentiële vervolgvraag is: ‘welke invloed heeft de adem dan op onze energiehuishouding?’

Het juiste antwoord luidt: ‘een goede ademhaling verhoogt de kwaliteit van onze energie in het lichaam!’

De laatste en afrondende vraag is: ‘Waartoe dienen Pranayama’s? Het afsluitende antwoord is: ‘Om onze energiehuishouding Satvisch te maken, waardoor onze meditatie wordt gesublimeerd! Anders gezegd: ‘zodat we het centrum van aandacht in onze energiehuishouding opwaarts kunnen richten naar de kruin en daar kunnen vasthouden.’

Hoe realiseren we Satva in onze energiehuishouding?

Dat realiseren we door verbetering van onze ademhaling, waardoor het linker- en rechterneusgat kanaal in evenwicht komt. Fysiek of uiterlijk zijn dat onze neusgaten. Esoterisch of innerlijk betekent dit een open verbinding tussen kruin- en wortelcentrum. Deze innerlijke vorm van energiebeheersing vindt plaats door concentratie op Pranamayakosha en staat los van de ademhaling. Aantoonbaar is dat beide benaderingen leiden tot Satva of het samengaan van mannelijke (Sakti) en vrouwelijke (Siva) energie. 

De buikademhaling in Yoga is een belangrijke ademhalingstechniek. Wetenschappelijk is bewezen dat een dergelijke ademhaling rustgevend is voor ons zenuwgestel en hersenen. Conform de Himalaya-traditie beoefenen we deze diepere vorm van ademhaling met behulp van Makrasana, zodat de buikademhaling een natuurlijke vorm van ademhaling wordt.

In de Hatha Yoga Pradipika worden door Svatmarama diverse reinigingsoefeningen (Kriyas of Sat Karmas) en oefeningen in ademhaling uitgewerkt. Daarbij wijst deze Yogi op de kwalitatieve verbinding met Prana.

Een vraag die opkomt is: ‘Waarom spreekt Swatmarama alleen over ademhaling?’ Het antwoord ligt voor de hand. ‘De uiterlijke ademhalingstechnieken zijn uitgewerkt, omdat de innerlijke energieoefeningen slechts voor gevorderden of de meer ingewijden in Yoga is toegestaan’.

De Nadi Sodhana zuivert de energiekanalen en is een uitstekende oefening om in de lente toe te passen. Daarom begint Svatmarama met deze ademhalingsoefening. De echte Pranayama’s die daarna genoemd worden, beginnen met Surya Bedhana en eindigen met Plavini. Zij worden gezien als de echte Pranayama’s. In het laatste hoofdstuk geeft Svatmarama het uiteindelijk doel van deze technieken aan, namelijk om Raja Yoga (meditatie en contemplatie) te bereiken en eenwording met het Allerhoogste te realiseren.

Samenvattend.Het bestuur van de stichting heeft het volgende standpunt. Beide vormen van oefeningen (uiterlijk en innerlijk) zijn waardevol, omdat zij lichamelijke ongemakken wegnemen en hogere Yoga sublimeren. De uiterlijke ademhalingstechnieken zijn Kriyas (reinigingstechnieken). Uiterlijke ademhalings-oefeningen zijn bestemd voor beginners in de Yoga en voor de beoefenaars die de basisopleiding volgen. De innerlijke energieoefeningen (de echte Pranayama’s dus!) zijn bestemd voor de gevorderde beoefenaars die de docenten- of meester-opleiding volgen. We volgen daarbij de oeroude traditie van de Himalaya Yoga.

Belangrijke initiatie door Swami Veda Bharati

Klaas Stuive en Eugene Derksen zijn – als één van de laatste – door Swami Veda Bharati geïnitieerd volgens de oude Himalaya-traditie. De Stichting heeft al vijftien jaar lang innig contact met deze traditie die een dertig-tal jaren geleden ‘opnieuw tot leven’ is geroepen door Swami Rama. Het gaat terug tot Shankaracharya, een zeer ver gevorderde Yogi uit de oudheid van Noord-India (Himalaya). De traditie beschermt de oorspronkelijke klassieke Yoga, zoals die vanaf het begin van de mensheid door de oude wijzen is bedoeld. De initiatie is een bezegeling van de wijze waarop de Stichting Raja Yoga Nederland al ruim 20 jaar de klassieke Yoga uitdraagt in haar cursussen en opleidingen. Voor Klaas Stuive was het een bevestiging van de nieuwe fase in zijn leven als Sannyasin. Dat is een persoon die na al zijn maatschappelijke verplichtingen te hebben vervuld zich volledig wijdt aan klassieke Yoga. Voor Eugene was het een bevestiging van zijn  meestershap. Om die reden ontving hij op zijn verjaardag zijn certificaat van Yogacharya.

Wat is echte Yoga?

Steeds vaker worden we geconfronteerd met vormen van Yoga die eigenlijk niet die naam verdienen. De kern van Yoga is praktiserende toepassing van oude wijsheid, zoals we die vinden in de Yogasutra’s, Bhagavad Gita en Upanishads. De achtergrond is om onze meditatie te sublimeren en onze geest en lichaam in balans te houden. Het is gericht op ontdekking van onze ware aard en bevrijding van onze Ziel in dit leven. Zogenaamde vormen die dit doel niet dienen, hebben niets te maken met Yoga, maar enkel met gezondheid en fysieke schoonheid.  

Vakanties 2012/2013

We hebben de volgende vakanties ingepland:

Goede vrijdag:  29 maart 2013
2e Paasdag:  1 april 2013
Meivakantie:  27 april t/m 5 mei 2013
Hemelvaart:  9 mei 2013
2e Pinksterdag:  20 mei 2013
Zomervakantie:  20 juli t/m 1 september 2013

Volle maan?

De volle maantijden in de komende periode zijn: 25 februari en 27 maart.

Mantra-initiatie

De mantra-initiatie vindt plaats op zondag 7 april en start om 15.00 uur. Geef je nu officieel via de site www.raja-yoga.nl op.   Zij die zich hebben opgegeven, bereiden zich een maand lang voor met extra meditaties en vasten. De Mala’s, die zij krijgen, zijn al ingezegend in de Ganges bij Devaprayaga. 

Namaste!

 

 

Lida en Marleen

Nelly, Eveline en Ajata

Eugene en Klaas

Meer opties

Laatste Tweets

Volg ons @RajaYogaNieuws