Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Uitleg

De Maangroet is een serie houdingen (Asanas) uit de Yoga. Chandra betekent letterlijk ‘schijnen’. Vaak vertaalt men het met ‘maan’. Namaskar is de Yogagroet. De Maangroet is oorspronkelijk een avondritueel, als groet aan de maan die aan de hemel verschijnt wanneer de zon ondergaat. De tegenhanger van de Maangroet is de Zonnegroet. De Zonnegroet wordt vooral ‘s ochtends uitgevoerd. De Maangroet dient rustig en meditatief, maar vooral avonds te worden uitgevoerd. Het brengt de geest tot rust. Belangrijk is dat je rustige ademhaling de snelheid bepaalt van je bewegingen. Deze oefening is bijzonder geschikt voor mensen die moeilijk inslapen.

Uitvoering

  1. Ga rechtop staan met de voeten licht uit elkaar (tadasana)
  2. Breng beide handen tegen elkaar ter hoogte van je borst en doe de Yogagroet met een lichte buiging (chandra namaste)
  3. Breng je beide armen met een zwaai van beneden omhoog en strek je armen; buig dan licht naar achteren en ontspan je onderrug
  4. Buig dan met gestrekte armen zijwaarts naar links en daarna naar rechts. Voel de strekking in de linker flank
  5. Ga daarna in een spreidstand staan en zak door de knieën (ruitershouding); laat je bovenarmen in verlengde van je schouders met je onderarmen omhoog. Buig met je armen naar achter met een diepe ademhaling
  6. Draai dan naar rechts met gestrekte benen; doe je rechterarm omlaag en linkerarm omhoog (driehoekshouding)
  7. Houd beide benen gestrekt; plaats beide handen bij de heup; strek daarna je romp/ hoofd naar voren; ga met je hoofd/romp naar beneden richting knie
  8. Breng je rechter knie naar de grond, linker been naar achteren; breng je armen/ romp omhoog (heldhouding); maak je borstkas lekker ruim. Breng daarna je armen naar binnen en steun met je handen op de grond
  9. Spreid je rechter been terwijl je hurkt op je linkerbeen; spreid vervolgens je linkerbeen en hurk op je rechterbeen, doe daarbij je tenen omhoog en hakken uit. Voer dit in een vloeiende beweging uit. Draai daarna naar linker kant
  10. Breng je linker knie naar de grond, rechter been naar achteren; breng je armen en romp omhoog (heldhouding). Maak je borstkas ruim
  11. Kom omhoog en houd beide benen gestrekt; strek daarna je romp/ hoofd naar voren; ga met je hoofd/romp naar beneden richting knie
  12. Draai dan naar links met gestrekte benen; doe je linkerarm omlaag en rechterarm omhoog (driehoekshouding)
  13. Ga weer in een spreidstand staan en zak licht door de knieën (ruitershouding); laat je bovenarmen in verlengde van je schouders met je bovenarmen omhoog. Doe je armen naar achter en ga even diep in en uitademen
  14. Doe je voeten bij elkaar en kom omhoog met de armen; strek de armen; buig dan met gestrekte armen zijwaarts naar rechts en daarna naar links. Voel de strekking links. Buig dan licht naar achteren en ontspan je onderrug
  15. Breng ten slotte beide handen tegen elkaar ter hoogte van je borst en doe de Yogagroet met een lichte buiging  (chandra namaste)

We hopen dat je oefening goed is gelukt en wensen je een fijne nachtrust toe.