Oefeningen

Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Inleiding

Het merendeel van mensen kiezen voor Yoga vanwege het beter willen ademhalen. Op een intuïtieve manier legt men dan terecht een relatie tussen ademhaling, ontspanning en energie. Onderstaande oefening laat je ervaren wat ademhaling kan betekenen. In de Yoga wordt deze oefening VAYUYAMA genoemd, dat wil zeggen 'beheersing van de levensadem'. Deze en vele andere technieken in ademhaling en energiebeheersing staan ook beschreven in het boekje PRANA YOGA SHASTRA.

Uitvoering

  • Zit op een stoel met de voeten zonder schoeisel plat op de grond, met een gestrekte rug, nek en zorg dat de kruin het hoogste punt is
  • Sluit de ogen, word bewust van het contact tussen je voeten en de grond en neem je lichaam in een gevoelswaarneming
  • Adem nu eens heel diep in via de neus en uit via de mond. Neem dan waar dat als je inademt dat je lichaam uitzet en als je uitademt die weer gaat dalen. Deze gewaarwording van rijzen en dalen is belangrijk
  • Probeer nu eens de ademhaling te verlengen, zowel bij de in- als de uitademing
  • Leg nu eens de hand op de buik en probeer de beweging van de ademhaling (het rijzen en dalen) daar te voelen. Doe dit gedurende enkele minuten
  • Verplaats je handen daarna naar de onderbuik en doe dan hetzelfde. Verplaats je handen daarna naar de borstkast en doe dan het zelfde. Verplaats daarna je handen naar je hoofd en verbeeld je daarna hetzelfde
  • Eindig dan de oefening weer met de handen op de buik en probeer dan zodanig diep in en uit te ademen dat je het gevoel hebt dat je lichaam van top tot teen van de ademhaling profiteert
  • Deze oefening zal je zenuwgestel tot rust brengen (ontspanning) en je meer energie geven

Archief

Geef een zoekopdracht

Laatste Tweets

Volg ons @RajaYogaNieuws