Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Inleiding

De achterzijde van het lichaam vertegenwoordigt het westerse aspect. De voorzijde van het lichaam het oosterse aspect. De kruin wordt gezien als het noordelijke aspect en de voetzolen en de hielen als het zuidelijke aspect. In de eerste houding (naar het westen) wordt de achterkant van het lichaam intensief gestrekt, waarbij de buik wordt ingetrokken en het hoofd naar achteren wordt gehouden. Deze houding heeft een harmoniserende werking op de organen in de bekkenstreek. Om die reden wordt de oefening ook wel Brahmacharya genoemd, iemand die zijn geslachtsdrift beheerst. Ook worden de onderrugspieren door deze oefening versterkt. De oefening heeft een vitaliserende werking, voor mensen met problemen in de onderrug is deze oefening ook heel geschikt.

Uitvoering

  • Zit op de grond met de benen naast elkaar. Kantel je bekken door je rug hol te trekken, strek je armen omhoog een haal diep adem. Beweeg je lichaam met gestrekte armen in een uitademing naar voren.
  • Als je voelt dat je rug bol gaat trekken, doe dan je armen naar beneden en fixeer je de houding. Dit kan zijn ter hoogte van de knie, scheenbeen, enkels of voeten afhankelijk van je geoefendheid. Belangrijk is dat je het bekken licht gekanteld blijft, de rug hol hebt getrokken en de buik is ingenomen.
  • Concentreer hierna op je staartbeen. Breng je hoofd in een uitademing naar voren, je kin rust dan op je borst. In een inademing breng je het hoofd naar achteren. Belangrijk is dat je borstkas ruim wordt en blijft.
  • Blijf gedurende enige tijd in deze houding zitten en probeer de ademhaling ontspannen te houden.
  • Ben je gewend de oefening uit te voeren dan kun je deze aanvullen met de Yoni-mudra. Als je de houding volledig hebt uitgevoerd, kun je de bekkenbodem, anus en plasspieren aantrekken en enige tijd vasthouden. Na enige tijd laat je die spieren weer los. Dit kun je een aantal keren herhalen. Het versterkt de uitwerking van de houding naar het westen.