Oefeningen

Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Inleiding

In deze donkere dagen maar ook door drukke werkzaamheden komen cursisten nog wel eens met het verzoek om speciale oefeningen tegen spanningshoofdpijn. Natuurlijk is hoofdpijn een signaal dat je 'te veel aan je hoofd hebt' en volgens je lichaam het rustiger aan zou moeten doen. Ter ondersteuning echter een gecombineerde Yogaoefening.

Uitvoering

  • Ga liggen op de grond met je benen iets uiteen en je armen zodanig langs je lichaam dat je oksels vrij zijn
  • Sluit je ogen en neem je lichaam in een gevoelswaarneming
  • Ga dan met je geconcentreerde aandacht je lichaam aflopen beginnend bij de tenen en eindigend bij je kruin
  • Bij iedere onderdeel die je in je geconcentreerde aandacht hebt adem je heel diep in en intensief en lang uit
  • Doe dit gedurende vijf minuten. Deze oefening geeft je onmiddellijk een ontspannen gevoel
  • Ga vervolgens in een makkelijke houding zitten en blijf diep in- en uitademen
  • Strek je armen en neem je handen in een bidgreep
  • Maak vervolgens een zwaaiende beweging en breng je handen naar je rug opnieuw in een bidgreep
  • Trek je schouderbladen naar elkaar toe en doe je hoofd naar achteren
  • Breng je armen weer naar voren en wrijf met je handen over je gezicht en masseer met je vingertoppen je gezicht, vooral je voorhoofd
  • Wrijf daarna hard je handen met de handpalmen snel over elkaar heen tot dat deze flink warm worden en leg je handen op je voorhoofd met de muis van de handen op je ogen
  • Breng de muis van de handen daarna naar de beide slapen, druk en masseer je slapen
  • Breng daarna één hand naar je voorhoofd en je andere handen naar je achterhoofd bij je nek
  • Knijp en druk met je hand bij je nek in de nekspieren en houd deze stand enige tijd vast
  • Wissel je handen daarna om
  • Leg daarna je armen geheel ontspannen op je knieën en blijf diep in- en uitademen
  • Blijf nog een paar minuten in alle rust zitten met gesloten ogen en je hele lichaam in een gevoelswaarneming
  • Deze oefening verlicht je hoofdpijn

Archief

Geef een zoekopdracht

Laatste Tweets

Volg ons @RajaYogaNieuws