Oefeningen

Op deze wijze kun je ook uitproberen of Yoga iets voor jou is. Deze oefeningen zijn op eigen risico en de Stichting Raja Yoga Nederland is niet aansprakelijk voor ongevallen.

Vorige pagina | Overzicht

Inleiding

Maagklachten zijn meestal het gevolg van 'te veel, te vet, te kruidig'… vul het maar zelf in, maar de klachten ontstaan ook door een bacterie, een virus ('buikgriep') of een voedselvergiftiging. Bij langdurige klachten moet u natuurlijk altijd de huisarts raadplegen. Meest voorkomende klacht is het overbekende branderig gevoel in en rond de maagstreek. Eet in ieder geval wat minder, ook even geen gekruid eten en drink water, loodvrije thee of appelsap.

De volgende Yogaoefening kan helpen om de slokdarm, maag en 12-vingerige darm tot rust te brengen. De oefening is een combinatie van de eenvoudige zithouding (kleermakerszit), krokodilhouding, fundamentele lighouding en berghouding.

Uitvoering

  • Zit op de grond in de kleermakerszit en ga eens bewust wat dieper in- en uitademen
  • Sluit dan de ogen en voel dan de verkoelende lucht van de in- en uitademing via beide neusgaten
  • Ga gemakkelijk op de grond liggen (niet een harde ondergrond!), leg je ene hand op je buik en de andere hand op je hartstreek en neem de diepere ademhaling ook via je handen waar
  • Voel eens bewust de warmte uitstraling van je handen op beide gebieden (werkt al verzachtend)
  • Draai je daarna om, ga op je buik liggen, plaats je onderarmen op elkaar en leg je voorhoofd op je onderarmen (krokodilhouding)
  • Zorg dat je benen uit elkaar liggen met de hakken naar binnen gericht, druk de hakken naar de grond en ontspan de billen
  • Ga dan bewust over naar een diepe buikademhaling en voel je lichaam op- en neer gaan bij de in- en uitademing en houdt dit ongeveer vijf minuten vol
  • Draai je daarna weer op je rug, trek de knieën naar je toe en schommel heen en weer; dit om evt. spanning uit je rug te halen
  • Ga weer gestrekt liggen, leg weer opnieuw je ene hand op je buik en de andere hand op je hartstreek en neem de diepere ademhaling ook via je handen waar
  • Voel opnieuw bewust de warmte uitstraling van je handen op beide gebieden
  • Kom daarna weer in de kleermakerszit, strek je armen omhoog, houd je onderarmen bij de ellebogen vast en trek je armen naar achteren. Adem dan nog eens diep in en uit. Het kan soms gebeuren dat je een boer moet laten, niet van schrikken!
  • Daarna armen weer terug, sluit de ogen en geniet daarna van de ontspanning in je lichaam