Berichten

Welkom bij het laatste nieuws en alle laatste agendapunten die u niet mag missen!

Vorige pagina | Overzicht

Opleiding Mindfulness Original Basic Approach - MOBA (c)

Toegevoegd op 30-11-1999

MOBA is in een opleidingsprogramma (200 uur) uitgewerkt in een studiegids door Yogacharya Klaas Stuive en uitgeven door Stichting Raja Yoga Nederland.

OPLEIDING MINDFULNESS ORIGINAL BASES APPROACH - MOBA ©

De opleiding is erkend door de Samenwerkende Yogadocenten Nederland (SYN) en de International Yoga Federation (IYF). Degene die deze opleiding volgen krijgen een erkend certificaat als trainer/instructeur Mindfulness. In de opleiding zijn de technieken van MBSR en MBCT geïntegreerd. De opleiding is geschikt voor hen, die een achtergrond hebben in de Yoga.

MOBA is effectief toepasbaar voor mensen met lichamelijke-, geestelijke- en ouderdomsklachten, zoals: stress- en vermoeidheidsklachten, burn-out, slaapproblemen en depressie.

Mindfulness Original Based Approach (MOBA) ©

 

Thich Nhat Hanh en U Ba Khin

In het westen is Mindfulness Original Based Approach (MOBA) voornamelijk bekend geworden door het werk van Thich Nhat Hanh, een Vietnamese (Zen) monnik die verbannen is en nu in Frankrijk woont en daar les geeft. In 1982 stichtte hij het Boeddhistische centrum ‘Plum Village’, een meditatiegemeenschap in de Dordogne in Frankrijk.Talrijke Boeddhistische monniken uit Thailand en Myanmar hebben de Vipassana in zijn zuivere vorm onderwezen wat geleid heeft tot duizenden beoefenaars in de westerse wereld. Ook de Indiase leraar U Ba Khin (overleden in 1971, belangrijke geestelijk leider ter verspreiding van Vipassana) heeft veel volgelingen. Mindfulness wordt toegepast in onder andere: MBSR en MBCT.

De oorspronkelijke Mindfulness  is een vorm van meditatie en eenvoudige technieken uit Boeddhisme en klassieke Yoga, waarin men met leert bewuste aandacht te schenken aan fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment (Nu). Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudig pad van Boeddha en het Yogastelsel van Patanjali. Het wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van Boeddhisme en klassieke Yoga. Het voert de beoefenaar tot de visie en kennis van het bestaan, zoals dit werkelijk is.

De oorspronkelijke vorm van Mindfulness verwijst naar:

  • Vormen van meditatie, eenvoudige lichamelijke oefeningen, ademhaling en ontspanning van lichaam en geest, waarbij men schouwer of getuige blijft van de fysieke, geestelijke sensaties en situaties van het moment: bewuste aandacht en alertheid;
  • Een levenshouding, die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: herkennen, erkennen, accepteren en loslaten;
  • Juiste bewustzijn in de Boeddhistische en klassieke Yoga-leer: visie en kennis.

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)

Jon Kabat-Zinn

In 1979 begon Jon Kabat-Zinn met het doceren van Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) in de Stress Reduction Clinic van de Universiteit van Massachusetts. Hij haalde als eerste Mindfulness uit zijn Boeddhistische context. Hij is oprichter en voormalig directeur van de Stress Reduction Clinic van de universiteit van Massachusetts, waaraan hij toen als hoogleraar verbonden was. Hij werkte aanvankelijk met uitbehandelde patiënten met chronische pijn en/of stressklachten, om hen te leren omgaan met hun pijn en hun zorgen en verdriet daarover. Later ontwikkelde hij een aandacht training (Mindfulness), een (klinische) techniek om mensen te leren omgaan met stress, angst, pijn en ziekte. MBSR is een acht weken durende cursus, die de deelnemers leert op een andere manier met hun klachten om te gaan.

Hij heeft de basis gelegd voor het gebruik van Mindfulness door artsen, psychologen en/of psychotherapeuten. MBSR wordt thans in tal van gezondheidsinstellingen wereldwijd toegepast. Het wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van piekeren, depressie of burn-out. Kabat-Zinn heeft bij de ontwikkeling van zijn methode veel kennis ontleend aan de praktijk van Zen, waarbij het er om gaat zich bewust te zijn van het moment ("hier en nu"). Zijn missie is om aandacht training een plaats te geven binnen de reguliere geneeskunde van ziekenhuizen en in de samenleving als geheel.

Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT).

Dr. Philip Barnard en Dr.John Teasdale

In 1991 Philip Barnard en John Teasdale (2 wetenschappers uit Engeland) creëerde een therapeutische theorie over de werking van de geest. De kwetsbaarheid van een persoon, om depressies te voorkomen, hangt (volgens hen) af van hun manier van denken. Zij onderscheidde twee belangrijkste vormen van geest zijn: 1. 'Doen-modus’ en 2. ‘Zijn modus’. 

De ‘Doen-modus’ is gericht op specifieke doelen en de emotionele beleving van ‘lukt wel of niet’. De tweede functie van de geest is het ‘Zijn-modus’. Deze is niet gericht op het bereiken van specifieke doelen, maar juist op ‘accepteren en het toestaan ​​dat het zo is’, zonder directe druk om het te veranderen. Nb. Je kunt ook zeggen: werking van linker- of rechter hersenhelft.

Door cognitieve bewustwording van de werking van de geest, kan men leren negatieve gedachten en gevoelens te schouwen, te herkennen, te erkennen, te accepteren en los te laten. Daarbij is het ‘Zijn modus’ de meest waarschijnlijke manier van denken welke zal leiden tot blijvende emotionele veranderingen. Deze perceptie over de werking van de geest leidde dr. Teasdale tot de oprichting van Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), waarbij het ‘Zijn modus’ wordt gepromoot. Het idee achter deze klinische methode is dat psychische problemen kunnen worden voorkomen als mensen meer in het ‘Zijn’ kunnen leven dan in verleden of toekomst, waardoor een cliënt meer geneigd zal zijn om de lopende stressoren en pijnlijke gevoelens met een flexibele en accepterende denkwijze te vermijden of te verzachten. Deze therapie werd mede gecreëerd door Zindel Segal en Mark Williams. Het werd gedeeltelijk gebaseerd op het MBSR programma, ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. 

 

Dr. Zindel Segal en Dr. Mark Williams

MBCT is een psychologische, klinische therapie ontworpen om patiënten te helpen bij het ​​voorkomen van de terugval in depressie. Het maakt gebruik van de traditionele, cognitieve gedragstherapieën en voegt daar nieuwere psychologische aan toe, zoals Mindfulness en Meditatie. Het doel van MBCT is de automatische denkprocessen te onderbreken en de deelnemers te leren om minder op inkomende stimuli te reageren, in plaats daarvan te aanvaarden en hen te observeren zonder te oordelen. 

Het MBCT programma is een groepsinterventie, die acht weken duurt. Tijdens deze acht weken wordt  2 uur les gegeven en in de vijfde week een hele dag. Buiten de klassen krijgt men huiswerk mee, waarbij de deelnemer begeleide meditaties toepast om  mindfulness te leren in hun dagelijks leven. Zo houdt men bv. ook een dagboek bij van de ervaringen, waar tijdens de groepslessen op terug wordt gekomen. MBCT is bruikbaar voor de gedragstherapeuten, psychologen en psychiaters.